Friday, May 7, 2010

~MENGAPA PROFESSION ‘DOKTOR’ DIGILAI RAMAI?~

Kata-kata di wall facebook sahabatku, Amali telah menarik hatiku untuk membacanya. ‘mengapa ramai orang nak jadi doktor?’. Aku rasakan satu kolum dalam Majalah ANIQAH yang bertajuk ‘Beri Manfaat Kepada Orang Lain’ mungkin jawapan kepada pertanyaan Amali itu.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nabi Muhammad SAW, “Sebaik-baik manusia di antara kamu adalah yang paling banyak manfaatnya kepada orang lain.”

Ada segelintir ahli masyarakat yang menggeruni profession doktor ini. Ramai yang mempunyai alasan tersendiri untuk memilih profession ini sebagai profession yang diminati. ‘Tak larat nak bawak la, berat sangat…’ ‘ aku bukan darah daging doktor’, ‘siapa la nak biaya pembelajaran aku kalau aku ambik course tu…’ ‘aku tak boleh la nak tengok darah…’. Itulah alasan yang sering didengari dari telinga ramai student yang menggeruni profession ini.

Bagi yang meminati profession ini, ‘bila aku berjaya jadi doktor, aku nak tolong orang…’ ‘ayah aku doktor, aku pun nak jadi doktor gak la…’ ‘jadi doktor boleh jadik kaya. Aku nak bantu orang yang tak mampu…’ ‘jadi doktor ni nampak macam best je, nampak cam orang banyak ilmu..’ Namun, apa pun alasan mereka, semuanya berkitar dengan ‘kejayaan’ dan ‘kekayaan’.

Muslim yang baik adalah seseorang yang memiliki kejayaan dan kekayaan dan dia turut berkongsi kejayaan dan kekayaan itu dengan orang lain. Sesungguhnya, amatlah beruntung bagi muslim yang berbakti kepada orang lain dengan kejayaan dan kekayaan kepunyaannya dengan titik peluh sendiri serta dari sumber yang halal kerana mereka tidak perlu risau untuk memikirkan apa yang perlu dijawab di hadapan Allah kelak, dari mana dan ke mana harta dan ilmu kepunyaannya disalurkan. Ilmu dan harta yang dipunyai itulah yang akan menjawab segala bentuk soalan daripada Allah…

Alangkah bahagianya muslim itu... Alangkah ruginya jika peluang itu tidak dilakukan sewajarnya…


Diriwayatkan oleh Bukhari, Tirmidzi dan Nasa’I bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Tidak sempurna iman seseorang sebelum dia mencintai saudaranya seperti dia mencintai dirinya sendiri.”

Untuk memberi manfaat kepada orang lain, tidak semestinya kita perlu bijak pandai,
mempunyai ilmu yang menggunung dan mempunyai harta yang menimbun. Setiap daripada kita mempunyai peranan masing-masing dan dapat wujudkan suasana di mana kehadiran kita akan member manfaat dan bukannya mudarat kepada orang sekeliling kita. Kehidupan kita dipenuhi dengan aktiviti dan kegiatan sepanjang perjalan hidup di dunia yang fana ini. Kitalah yang perlu mencorakkannya supaya dapat mendatangkan manfaat untuk diri dan orang lain.
Namun, sehingga kini, pernahkah anda terfikir, adakah kehadiran diri anda memberi manfaat kepada orang lain ataupun menyusahkan orang lain?


Cuba kita senaraikan perbuatan-perbuatan kita yang telah memberi manfaat kepada orang lain dan telah menyusahkan orang lain. Manakah yang lebih banyak? Adakah kita telah memenuhi hadis di atas? Jawapannya ada dalam diri masing-masing…=)

No comments:

Post a Comment